Dunderkur för torr hud

Nu när vi går mot kallare tider så får man väldigt lätt torr hud som spricker, och det är inte skönt.
För att undvika torr hud i höst/vinter tänkte jag tipsa lite om olika produkter man kan använda.

Det finns 3 olika typer av mjukgörande och dessa är
1. Salva
2. Kräm
3. Lotion

Salva är den fetaste varianten utav de mjukgörande typerna. Salva används när huden är så torr att den spricker och man behöver en riktigt fet salva för att ge ett ordentligt skydd. Jag tipsar om att använda Helosan eller Jukon.

Kräm
är även den ganska fet men inte alls så fet som salva. Kräm är något mittemellan Salva och Lotion.
Mitt råd är att använda kräm nu när det börjar bli kallt för Lotion räcker nog inte hela vägen utan man behöver något fetare. Jag tipsar om att använda Decubal eller Fenuril.

Sist och även minst fet har vi Lotion. Lotion är den vanligaste typen av mjukgörande som de flesta kvinnor har hemma. Bodylotion med lite "lukta gott" i är väldigt vanligt och finns i de flesta hushåll. När det blir kallare ute och ni vet med er att ni blir torra så bör man smörja sig med kräm eller salva, morgon och kväll. Om man fortfarande vill ha den där "lukta gott"-känslan så kan man självklart smörja på lite sådant oxå men jag rekomenderar en kräm eller salva. Några typiska bodylotions är HTH och Dove.

Smörjteknik:
* Grunden till mjuk hy är att smörja flera gånger om dagen. De lite fetare krämerna kan man smörja sig med morgon och kväll så slipper man känna sig klibbig under dagen. Så fort du varit i kontakt med vatten så gäller det att smörja sig.
* Tänk på att smörja in salvan/krämen/lotion ordentligt, smörjer du hela kroppen så ska det ta ca. 15 minuter.
* Ha alltid en handKRÄM eller hudSALVA i väskan så har du dem alltid med dig när du börjar känna dig torr.

Jag hoppas att tipsen hjälper och önskar er alla en len och mjuk höst/vinter ;)

x x
/Claire

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0