Kosttillskott #2

L-glutamin
I mitt proteintillskott som jag tar ingår även L-glutamin. Jag blev nyfiken på vad det var jag stoppade i mig så jag läste på lite om det.
Det finns forskningar gjorda som visar att personer som tränar hårt och blir sjuka ofta, har mycket låga nivåer av L-glutamin i kroppen.
Eftersom min kropp börjar kännas lite nerkörd efter några veckors hårdträning så tänkte jag ge detta en chans och se om det fungerar för mig.

Triple protein
Det proteintillskott jag tar heter Triple Protein och kommer från märket WNT.
Det är ett proteintillskott som innehåller tre olika former av vassleprotein för att säkerställa maximalt resultat av träningen. Det innehåller även 2g L-glutamin per portion. Jag tar en portion om dagen, direkt efter träning, och får då i mig 20g protein.

Enligt "Davinci", som flitigt kommenterar mina träningsinlägg, ska man inta 2-3g protein per kg kroppsvikt. Min dagliga dos protein bör alltså vara 110-165g för att bygga muskler.

x x
/Claire


Kommentarer
Postat av: Davinci

när det gäller glutamin så stämmer det som du säger att man funnit att de som tränar hårt har lägre nivåer med glutamin. däremot så har man aldrig kunnat påvisa i RCT studier att de som tar extra glutamin kan undvika att bli t.ex. mer sjuka än annars.

men prova och se om det funkar för dig. är dock lite svårt att kunna säga något om causaliteten när man börjar med flera tillskott samtidigt(vilket är det som ger vilken effekt?).



när det gäller protein så skulle jag välja att ligga närmre 3g/kg kroppsvikt bara för att "safea" men för att bygga muskler så skulle jag även vilja slå ett slag för intag av kolhydrater så nära som man kan efter avslutad träning för att ge musklerna något att bygga med.



vill man bygga muskler utan att lägga på sig fett så skulle jag starkt rekommendera

www.leangains.com

där finns mycket bra information som är väl vetenskapligt underbyggt men det kräver att man har ett öppet sinne för detta kring kost och träning för det går lite emot vad som är allmänt vedertaget i träningsvärlden kan man säga(men det var ju även allmänt vedertaget att solen snurrade runt jorden en gång i tiden).

2012-01-30 @ 16:26:23
Postat av: Johanna

Vill du ha fler besökare på din blogg?

Var då gärna med i min tävling om att bli veckansblogg :)

http://johannasperspektiv.blogg.se/2012/january/29-januari-2012-veckansblogg.html#comment

2012-01-30 @ 19:45:46
URL: http://johannasperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0