Mattips för viktnedgång

TACK för alla kommentarer på mitt förra inlägg! Jag blir grymt peppad och motiverad till att fortsätta min träning och mitt nyttiga kostintag.
Jag fick en fråga från Mikaela som undrade om jag har några tips om man försöker gå ner i vikt.

Jag skrev ett svar till henne som ni kan läa här nedan. Kom ihåg att detta inte är det mest ultimata sättet att gå ner i vikt utan detta är vad jag själv har försökt och märkt att det fungerat för mig.
Det viktigaste att ha i huvudet är nog att alltid göra av med mer än man stoppar i sig, annars gå det aldrig!!

Hej Mikaela,
Vad kul att du blir inspirerad utav mig. =) Det ger mig ännu mer anledning till att fortsätta träna och äta som jag gör!!
Jag tycker du är jätteduktig om du har lyckats gå ner 1,2kg på en vecka. Bra jobbat!

De tips jag har till dig om du vill gå ner i vikt är att träna kondition dagligen. Jag kör löpning som uppvärmning inför varje pass. Försök att bestäm hur långt du ska springa innan du kliver upp på löpbandet, och hur jobbigt det än blir så trycker du inte på stoppknappen förens du sprungit så långt som du bestämt innan. Även om du känner att du orkar springa längre så gör inte det, gå på nästa övning istället.

Matmässigt så föreslår jag att du stryker allt som har med godis, chips, kakor, bakelser m.m. att göra.
Sockersuget kommer att gå över.
Ta även bort ALLA kolhydrater och slarva inte med det!! Det går att göra god mat utan pasta och potatis ;)
Regelbundna måltider är också viktigt för att hålla en jämn glukoskurva i kroppen. Ät frukost, lunch och middag men INTE 3 stora mål om dagen. Havregrynsgröt till frukost gör att du orkar hålla igång fram till lunchen (det är kolhydrater men det går att välja filmjölk med t.ex. granatäpple istället). Soppa eller liknande till lunch, och en ordentlig middag (utan kolhydrater) till kvällen.

För att kunna äta ordentligt dagligen gäller det ju att du tränar dagligen också. De dagar som känns hopplösa och du verkligen inte orkar kliva ur soffan, är de dagarna du verkligen behöver komma ur soffan. Inget velande, det är bara att kliva upp och ta dig till gymmet!!

Glöm inte bort att låta kroppen vila mellan varven. Jag kör på 2 vilodagar i veckan.



x x
/Claire


Kommentarer
Postat av: Maria

Magkatarr & maginfluensa

Kram Maria

2012-01-27 @ 06:50:04
URL: http://iahoglund.blogg.se/
Postat av: Rickard

Trött jag blir på detta enorma snack om att ta bort samtliga kolhydrater ur kosten. Okej, ifall du sitter stilla framför datorn varje dag så behöver du inte en enda kolhydrat. Men tränar du varje dag så behöver du få i dig lite kolhydrater för att de nedbrutna musklerna ska kunna byggas upp igen. I slutändan handlar ALLT om kcal in och kcal ut. Ligger du på ett kaloriunderskott när dagen är slut - ja då går du ner i vikt. Svårare än så är det inte!



Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 (Utomordentligt bra!)

2012-01-27 @ 09:47:32
Postat av: Maria

Tack, jag var magsjuk tisd-onsd nu är katarren som spökar efter



Tack för alla svar

Uppskattas

Maria

2012-01-27 @ 09:59:24
URL: http://iahoglund.blogg.se/
Postat av: Annika

SV: tack :)

2012-01-27 @ 11:05:48
URL: http://blogofphoto.blogg.se/
Postat av: w e n d e l a

http://wendelawonka.blogg.se/2012/january/fest.html#comment

Länka några bloggar du läser, och din egen kanske? jag behöver insperation!

2012-01-27 @ 14:00:59
URL: http://wendelawonka.blogg.se/
Postat av: davinci

som rickard säger så är kolhydrater väldigt viktigt om du tränar mycket. men jag tror inte claire faktiskt tar bort ALLA kolhydrater ur sin kost, då hon skriver att man kan äta fil eller gröt till frukost då båda dessa innehåller kolhydrater och även granatäpple som innehåller kolhydrater.



rickards länk är väldigt bra om man orkar läsa och ta till sig den då den är lite avancerad(för avancerad för vissa skulle jag gissa)



här kommer två tips på läsning för alla som är intresserade av att bli av med lite fett och lägga på sig lite muskler:

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html



samt



http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

2012-01-28 @ 15:03:14
Postat av: FRUGAN

Om man (som jag) vill gå ner i vikt samtidigt som man tränar så kan man visst utesluta kolhydrater, jag har inte ätit kolhydrater sedan annandagen och har ALDRIG mått såhär bra både fysikst och psykiskt med en viktnedgång på 15 Kg och blivit "frisk" från min depression...



Tack för en bra blogg!

2012-01-28 @ 19:21:22
URL: http://www.frugan.nu
Postat av: davinci

Frugan--> hur många av de 15kg var muskler och hur mycket var fet? tror tyvärr att risken är ganska stor att du förlorade mycket muskler under din viktnedgång. men visst om man bara stirrar på vågen så absolut uteslut alla kolhydrater. men tro inte att du i längden kommer bli starkare.

att bara stirra på vågen är dock helt efterblivet...

2012-01-28 @ 19:42:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0