Sjuksköterskor, Omeprazol och arga människor

Jag läste i Nerikes Allehanda att sköterskor i Örebro ska få en rejäl löneökning i år. Massor av människor hade kommenterat artikeln på NA's hemsida och de flesta kommentarerna var positiva. En del kommentarer var väldigt negativa där folk skrev saker som att "sköterskorna borde gå en dag i mina skor på ett riktigt jobb där man endast har en lunchrast och en fikarast så att dom får känna på hur det känns att faktist jobba och inte bara sitta och fika hela dagarna. Ni förtjänar inte högre lön, ni borde vara nöjda med det ni har."
När man läser sånt här blir man uppriktigt besviken!! Större delen av sjuksköterskorna (och även undersköterskorna) som jag känner, äter Omeprazol eller något liknande för magen. De går runt med magkatarr och buksmärtor och tvingas redan vid 23 års ålder börja äta mediciner pga att magen tar så mycket stryck av vårdens hetsiga vardag.
 
Lunchraster på stående fot, 10 minuter att slänga i sig lite mat, frukost innan ronden om man har tur och eftermiddags fika om det är lugnt på avdelningen och avdelningen inte är fullbelagd.
 
"Det är ju klart att du måste få din 30 minuters lunchrast.. Det har ni ju rätt till"
 
Självklart har vi rätt till 30 minuters lunch men i vårdyrket så arbetar man med människor och jag kan inte säga till Bertil, 96år att sluta få hjärtstillestånd för jag måste gå och äta lunch i en halvtimme!!
 
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att folk inte kan känna glädje när det går bra för andra. Allting handlar om svartsjuka i grunden. Vi sköterskor har nu äntilgen börjat känna av det vi arbetat för så länge, nämligen en rejäl löneökning, och den har vi kämpat hårt för. Det är våran tur nu och istället för att vara bittra över detta så borde alla "arga" människor bli insprirerade av vår kamp och själva ta tag i att kämpa för att få den lön man förtjänar!!
 
x x
/Claire

Kommentarer
Postat av: Evelina

WORD!!!!

2012-09-11 @ 09:11:28
Postat av: Emelie

Men fy fan vilken provocerande kommentar. Vad jobbar han med som är viktigare?!
Nej, självklart är ni värda betydligt högre lön. Inget snack om saken!

2012-09-11 @ 11:32:53
Postat av: Farbror

Jag skakar i kroppen och är röd i ansiktet, står och slår näven i ytterdören av ilska när jag läser kommentaren om lönen för dig och andra inom sjukvården. Du och andra finns där för mig när jag mår dåligt, är såååå tacksam.

Svar: Du borde läsa min kompis blogg. Hon skriver väldigt bra om sjukvårdens dåliga villkor. http://palebird.wordpress.com/
Clairee

2012-10-28 @ 10:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0