Safari

Safari i en nationalpark i sydafrika. Det var kul och spännande men det räckte med en dag. Att sitta i en öppen bil i flera timmar och bara åka runt och leta efter djur och sitta och stirra på dem när man väl hittade dem var inte riktigt min grej. Jag blev för rastlös och uttråkad, trots att jag tyckte det var kul att se alla exotiska djur. =)

Safaribilen

The Big five, som vi såg på under 2 timmar. Rekord enligt guiden ;)

På jakt efter djur. Strax efter bilden togs såg vi det första djuret, nämligen en LEOPARD!!! Som tydligen är jätte ovanligt att se.

Nöjda efter Leoparden. Den var för snabb för att vi skulle hinna ta en bild tyvärr, men vi såg den iaf. ;)

Parken vi åkte runt i. Väldigt vacker natur!

Första lejonet vi såg gick ca 3 meter från våran bil och morrade =)

Giraffer sprang runt överallt. Vackraste djuret i hela parken. 1000 gånger finare i verkligheten än på bild.

Eshowe & St. Lucia, South Africa

På toppen av en kulle med världens finaste och bästa utsikt över Zululand. Zululand är ett område där Zulu folket bor i olika byar utspridda över landet. Zulumännen får gifta sig med flera kvinnor vilket gör att en man kan ha flera hundra barn. Den ni!! ;)

I St. Lucia åkte vi på båtsafari där vi såg flodhästar och krokodiler. Vi köpte färsk frukt och grönsaker på marknaden och lagade mat under stjärnklar himmel utanför våra tält.

Vi var helt ensamma på campingplatsen så det var som vårt eget lilla land.

Durban & Ballito

Efter kapstaden flög vi upp till Durban dä vi träffade Moas kompis Justin. Han körde oss till Ballito där vi mötte upp hans vänner och vi spenderade 2-3 dagar på stranden, hade gillfester och bara tog det lugnt... African style. ;)

Grabbarna laddar inför ett bad i monstervågorna.

Moa och Emelie

Dolphin coast, KwaZulu Natal

Cape Town, South Africa #4

Första badet i havet. ISKALLT!! Vi badade i en "pool" i havet. Under apartheid ville inte de vita bada i samma vatten som de svarta då de var rädda att den svarta färgen skulle färga av sig, så de byggde en pool i havet där de svarta fick bada medan de vita hade hela havet att bada i. Skäms bara jag tänker på hur idiotiska människor kan vara!!

Värmer upp efter isbadet. Omklädningsbåsen i bakgrunden är kända från vykort m.m.

Vi besteg Table Mountain en solig och varm dag. Emelie poserar nöjt halvvägs upp för berget. Det var en lång vandring och det blåste en hel del vilket gjorde vandringen ännu tyngre.

Halvvägs upp

På toppen av Table Mountain...

Härlig utsikt över staden och det oändliga havet.

Vi åkte på hajdykning där vi fick sitta i en bur i vattnet och titta på vithajar som simmade förbi. Sikten var ganska dålig så man såg mer över vattnet än under vattnet. Jag satt i buren i över en timme utan att det kom någon haj och så fort jag gick upp och nästa grupp hoppade i så kom det massor av hajar.

Vithaj fångar betet.

Mitt emellan

Idag är jag mitt emellan två liv!
För fem dagar sedan befann jag mig i Afrika och levde ett intressant och äventyrligt liv där jag varje dag vaknade klockan 7 och var pigg. Slängde mig upp ur sängen och bara längtade efter att få sätta igång med dagen eftersom varje dag innehöll nya äventyr och möten med nya människor. Jag hade en liten "mini familj" som jag umgicks med och vi tog hand om varandra varje dag.

Om fem dagar
befinner jag mig i Örebro där jag kommer att leva mitt vanliga vardagsliv. Jag kommer att kliva upp klockan 6 och vara trött eftersom vädret är mörkt och dystert. Jag kommer att rulla ur sängen och ge mig iväg till jobbet (som för övrigt är världens bästa och mest givande jobb i hela världen). Jag kommer att träffa min svenska "mini familj" som består av alla underbara kollegor som även vi tar hand om varandra varje dag. Det är ett helt annorlunda liv mot det liv jag har levt de senaste 7 veckorna men det går inte att säga att det ena är bättre än det andra för dom är båda bra på olika sätt.

Just idag står jag i mitten av dessa två liv. 5 dagar bakåt och 5 dagar frammåt. Rastlös men samtidigt orkeslös efter malarian. Jag försöker ladda upp bilder på bloggen men jag kan inte välja vilka som är bäst eftersom alla bilderna påminner mig om min underbara tid i Afrika. Jag ska försöka ladda upp lite bilder under dagen och skriva lite om de olika ställena vi besökte så att ni alla får känna den känslan jag kände när jag befann mig i de olika byarna i Afrika.

Cape Town, South Africa #3

På vår dagsutflykt cyklade vi några kilometer till ett lunchställe och senare åkte vi vidare till Cape of Good Hope och Cape Point.

Cape Point

Cape of Good Hope

Nyfunnen vän

Cape of Good Hope utsikten

Cape Town, South Africa #2

The Waterfront

First night out

Påväg ut till seal island. En liten ö där det bor flera hundra sälar.

Stormiga hav, men sälarna trivdes.

Chapmans peak

Pingviner i massor!!

Moa, Emelie och Claire

Cape of good hope

Cape Town, South Africa #1

Marknaden

Duktiga dansare

The waterfront med utsikt över Table Mountain som här skyms bakom massa moln

Krokodilkött

Det kommer mer bilder under dagen, men nu bär det av till sjukhuset för uppföljning av malarian.

Lite smakprov

13.30 bär det av

Imorgon flyger jag tillbaka hem till Sverige, en vecka tidigare än planerat. Malarian tog hårt och jag kan fortfarande inte äta ordentligt och jag har ingen ork till att göra någonting om dagarna. Moa åker vidare till Tanzania ikväll.
Jag önskar att jag kunde fotsätta min resa eftersom det bara är en vecka kvar men jag känner inte för att riskera min hälsa genom att fortsätta pressa kroppen med 3 dagar av resande på buss och tåg.

I tisdags var vi på safari i Botswana och spenderade 2 dagar och en natt i parken. Det var en riktigt häftig upplevelse och jag är så glad att jag bestämde mig för att åka, trots att jag inte var 100% frisk.
Vi såg 4 lejon jaga ett gäng Impala och fånga en och sen äta upp den. vi såg "The Kill".
Vi såg även elefanter bråka med varandra och en död elefant ligga mitt ute i vattnet.

Nu ska vi strax ut och äta (eller iaf. försöka utan att må illa) och sen blir det en tidig kväll för mig. Imorgon åker jag till flygplatsen klockan 10 och har sen 22 timmars flygresa framför mig med 2 mellanlandningar.

Vi hörs i Sverige nästa gång och då ska jag bjuda på bilder!

Malaria och bungy jump

I fredags, fredagen den 13e, bestämde vi oss för att hoppa bungy från 111m på gränsen mellan Zambia och Zimbabwe. Jag har filmbevis och bildbevis för er som vill se. Det var bland det häftigaste jag gjort i hela mitt liv.
Redan på morgonen mådde jag dåligt men ignorerade det. 48 timmar senare, efter ett sjukhusbesök och några sprutor, var det konstaterat att jag har malaria!! Jag hoppas att ni aldrig behöver få malaria för det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv!! Usch!
Ikväll blir det grill med gänget och jag hoppas att jag kan få ner lite mat. Magen har krampat i 2 dagar och jag har bara fått i mig en macka och 2 äpplen.

2 veckor kvar av resan och på tisdag planerar vi att åka till Botswana på 2 dagars safari.på fredag tar vi tåget till Tanzania och avslutar vår resa med sol, bad och dyk på Zanzibar.
Snart ses vi igen hemma i Sverige och då ska ni får se alla fina bilder jag har tagit.

/Claire

Malawi, the warm heart of Africa.

Så nu har vi kommit fram till Malawi och jag har inte haft internet på ett tag som ni kanske har märkt.
I Malawi har vi bott några dagar i byn där Moa gjorde sin volontär placering förra året. En upplevelse jag sent kommer att glömma. Att cykla på en sandväg, kantad av skal från sockerrör, under stekande sol. Lyssna till barnen som ropa "helloooo" och se alla lerhyddor utmed vägen där kvinnorna sitter och plockar torkade majskorn från majskolven och kycklingar och getter löper amok i trädgårdarna och på gatorna. Byfest med kyrkans band och två förlossningar på kliniken fick jag uppleva oxå. Väldigt speciellt!!!

Nu har vi varit i cape maclear i en vecka där vi badar, solar, njuter och tar dykcert. Jag skrev provet idag och gjorde mitt slutgiltiga dyktest för en timme sedan. Jag är nu certifierad dykare.

Ikväll är det booze Cruise till en av öarna och sen drar påskfesterna igång. På söndag drar vi vidare mot Zambia för lite bungy jumping och river rafting. Jag ser fram emot Tanzania mer nu när jag vet att jag kan dyka när jag kommer till Zanzibar.

Jag hoppas att ni alla mår bra hemma och kommentera gärna bloggen så jag vet hur ni har det!