Kosttillskott

Idag fick jag mina grejer från gymgrossisten.
image description
Tänkte att jag skulle prova mig fram lite för att hitta det som funkar bäst för mig.
Omega 3 borde ju alla äta för att få i sig nyttiga fetter. På burken (och i träningsforum) står det att man ska ta 1-2 kapslar, 3 ggr per dag. Jag tycker att det låter mycket. Hur många kapslar tar ni per dag?

Kreatinet ska jag ta 4ggr per dag i 5 dagar som laddningsdos och efter det räcker det med en gång per dag.
På gymgrossistens hemsida står följande om kreatin:

"Kreatin ger dig en snabb ökning av muskelvolym och styrka. Kreatin används av de flesta elitidrottare i världen! Ökar styrkan, ökar muskelvolymen, ger snabbare återhämtning. 100% rent mikroniserad Kreatin. Detta är nästan ett måste för all typ av träning om du vill ha snabba resultat.

Kreatin är ett naturligt ämne som ingår i kroppens energiomsättning. Kreatin finns i kött och fisk, men inte i tillräckliga mängder för dig som idrottar. Vid fysisk aktivitet bryts musklernas energimolekyler ned. Ett underskott av kreatin innebär att energimolekylerna inte kan byggas upp igen. Musklerna tröttas då snabbt ut. Den energi som finns lagrad i muskelcellerna i form av ATP förbrukas vid explosiva prestationer. Och när musklernas ATP har förbrukats orkar man inte mer, musklerna säger ifrån och man känner av mjölksyra. Kreatinets uppgift är att ladda upp energi i form av ATP i muskelcellerna. Ju mera energi som finns i muskulaturen desto starkare och uthålligare blir man."

x x
/Claire


Kommentarer
Postat av: davinci

kosttillskott är en jäkla djungel rent ut sagt.

Omega 3 kapslar rekommenderar jag dock till alla. evidensen för detta tillskott blir bara starkare och starkare. detta gäller även folk som inte tränar hårt.

Kreatin kan också det vara ett bra tillskott men dess främsta effekt verkar finns på hård styrketräning. dvs. den träning som syftar till att bygga styrka.(inte 15-20 repetitioner utan snarare 3-6 repetitioner.) och inte att förglömma med kreatin är att det bör intas i cycler om kanske 4-5 veckor med 4-5 veckors uppehåll imellan för att ge riktigt effekt.

L-glutaminet är dock mer tveksamt om det faktiskt finns någon bevisad effekt vid muskelbyggande träning.



personligen skulle jag nog slå ett slag för de enkla proteintillskotten som finns att köpa. då kanske främst whey-protein som är ett protein som snabbt tas upp av kroppen. detta för att komma up i de 2-3g/kg kroppsvikt som rekommenderas av de flesta för att bygga muskler vilket kan ibland vara svårt att komma upp i utan tillskott.

2012-01-30 @ 01:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0